Един приказен час. Gamification на онлайн обучението

Една от онези студени пролетни вечери е, в които ти се иска да е вече топло, но все още не е, и няма какво да се прави навън. Много от учениците учат онлайн и приятелите, и училището им липсват... Става 18 часа и няколко деца, които иначе учат във филиал BRITANICA Ситняково, включват компютрите си у дома или просто не са ги изключвали след онлайн часовете си в училище. Подреждат си учебниците и тетрадките по английски на масата и се приготвят за срещата си с мистър Виктор в поредния си час...

Не звучи вдъхновяващо и едва ли незапознатият страничен наблюдател би очаквал този час да се окаже такова интересно преживяване, което ще зареди децата с енергия и ще им направи деня!

Вмъкваме се тайничко в онлайн стаята и скоро сме заразени от бурните емоции, които кипят там. Сигурно и родителите, които са в домовете си, близо до своите деца и ги наблюдават, започват да усещат настроението, което расте като вълна на футболен мач!
Чуват се радостни възгласи. Говорят за чудовище, което е нещо като „мутирал рак“. Задават се въпроси на английски, последвани от бързи отговори. Децата вдигат електронната ръка на мониторите, вълнуват се, смеят се. Всеки е нетърпелив да му бъде зададен въпрос и се радва да бъде посочен от мистър Виктор, който е ту сериозен, ту насърчаващ или одобрително усмихнат, чаровен като Ники Кънчев по време на „Стани богат“!

Какво се случва тук? И възможно ли е чак толкова да им е забавно в един онлайн час по английски?
Отговорът е Да! А обяснението е съвсем просто – и вече е известно на повечето наши родители! Така се случват нещата в BRITANICA! И това не е съвсем обикновен час, а от онези, които иначе са най-неприятни за повечето деца – час за изпитване с цел преговор преди важен тест! Материалът се преговаря, за да се изчистят пропуските, ако има такива! „Скука и стрес!“ - бихме си казали ние - от по-старото поколение. Но тук нещата стават много по-различно, няма и помен от напрежение, досада или пасивност. Изпитването е превърнато във викторина, в интересна игра, в приказна битка и целта не е просто да имаш много точки на теста, не! Това е отживелица!

Старанието да се научат думите, граматиката и всичко необходимо, е вдъхновено не от амбиция, от обичайното ученическо старание или от някакъв друг стимул, не се прави с усилие на волята. Ученето в този случай лети на крилете на дракон – водено е от естествения състезателен дух на децата и от желанието им да играят! И те учат, за да бъдат силни и да се преборят с чудовищата с магическите сили на своето знание!

В парадигмата на играта преговорът и изпитването стават забавление! Часът се усеща като участие в телевизионно състезание и минава приятно, усмихнато, емоционално, завършвайки с възторжените възгласи на героите, празнуващи своята победата!

„Ура! Победихме го! Това е първото ни победено чудовище!“ - вдигат ръце децата пред своите екрани. Ликува и мистър Виктор, доволен е, че неговите ученици са се представили така добре, преговорили са всички въпроси за предстоящия тест и всяко дете се е включило по няколко пъти, без каквото и да е подканване или колебливи паузи. Вече е ясно, че, загрели в битката, учениците ще се справят чудесно на теста, подготвени са и са си припомнили всичко!

Играта с чудовището се казва Class Real – разказвали сме ви за нея не веднъж, а сега искахме да ви покажем как се случва тя и в онлайн часовете! Измислена и създадена специално за BRITANICA от няколко наши млади преподаватели, тя навлезе в обучението в началото на тази учебна година и бе нашата голяма стъпка към геймификация на обучението! Вече със сигурност можем да кажем, че тази смела крачка се оказа особено успешна и изключително стимулираща за децата.

Играта е базирана на известната настолна игра Dangeons and Dragons, която има и компютърни варианти и е вдъхновила поколения почитатели на приказните битки! Всеки от учениците ни си има свой аватар – герой със специални сили, с който участва. Те имат свои образи и са владетели на настоящето и бъдещето, на водата и огъня, способни да променят обстоятелствата в играта по един или друг начин. Има герой, който може да подскаже на свой съученик, който не знае отговора на даден въпрос, като „го замрази“ за един кръг от играта и отговори вместо него, а друг може да получи четворно по-голям брой точки, ако отговори на два въпроса в рамките на една минута - той е избиран от най-любознателните. Като Камен Аргиров, който обяснява, че е избрал този герой – Елементалиста, защото обича предизвикателствата.
Силите на всеки са различни, това усложнява играта и я прави още по-интересна, а в течение на учебната година могат „да се отключват“ нови сили!

Децата биха могли и да избягат от въпросите на учителя – нали е игра и винаги има варианти за измъкване... Мистър Виктор пита всеки играч как си избира да нападне чудовището - с „физическа или магическа атака“. Ако детето избере „физическа“, може да получи за задача да прави подскоци, клякания, да изтанцува смешен танц и така да се справи и без да си е научило граматиката... А ако избере „магическа“ – тогава отговаря на въпроси от учебния материал. Но всички избират само магически атаки, защото... както ни разказват децата „при магическата атака, ако отговориш правилно, биеш много повече точки на чудовището“, а кой би искал да играе на дребно! “Всички от групата избираме много често магически атаки и така се доближаваме възможно най-много до целта“, казва Ирина Милева, чийто герой е Некромант. И когато чудовището бъде „нападнато“ от знаещите деца и обстреляно с техните правилни отговори, постепенно губи сили, бива „убито“ и отстъпва мястото си на друг специален „злодей“. На всяко ниво той е различен! И мотивацията на малките герои винаги е на ниво!

„Когато играем тази игра всички сме развълнувани и се мотивираме много повече за теста, хем се упражняваме, хем ни е много интересно. Всички искаме мистър Виктор да ни вдигне, аз лично много се кефя, когато ме вдига. Въпреки че сме онлайн, тази игра ни кара да сме по-емоционални и да се чувстваме добре. И така дори в онлайн часовете си прекарваме почти като на живо. И мистър Виктор провежда играта много забавно! Бяхме много щастливи, когато убихме чудовището, което беше много силно, и всички писахме в чата, че много се радваме!“ - казва ни Ирина.

"Откакто я има тази игра, аз съм по-добре настроен за тестовете, да се упражняваме така е много забавно! Всички се радваме и когато успеем да победим чудовището, наистина се чувстваме горди и развълнувани. Колкото повече знаем, толкова по-лесно ще го победим!", добавя Камен.

„Много ми харесва и съм много радостна, че я измислиха учителите и е много готино да се играе. На мен лично много ми харесва и искам във всеки час да се играе" съгласна е и Йоана Станева, която в играта е Паладин.
Заразени от усмивките и настроението на децата, в края на нашия разговор, благодарим на Ирина, както и на всяко едно от децата за споделената емоция, и я молим да каже нещо за финал. А тя се оказва напълно подготвена! И по детски искрено, защото е едно мило, малко момиче, което е вдъхновено от вълшебната амалгама на превърнатото в игра учене, ни казва, че наистина има какво да каже на другите деца. И то е:

"Елате в BRITANICA, защото тук децата много добре се учат на английски език, учителите много добре преподават и аз лично съм много щастлива, че попаднах точно тук, защото тук наистина научих много неща - за околната среда, за музиката... Не само английски учиш тук, ами учиш много повече! Учителите са страхотни. Няма други като тях и няма други, които да ти обясняват толкова подробно и да измислят игри и други такива страхотни неща за вас, за да бъде обучението ви по-забавно!"

Ако искате детето ви да учи и да се забавлява, можете да го запишете в летните ни програми. Записването е отворено. Вижте повече тук: https://britanica-edu.org/kids-summer-programmes